Bättre begagnat

DN Bostad
Lördag 12 mars 2005

Text Hans Rooth, Lage Stone foto Beatrice Lundborg

1950- till 1970-talet är populära igen. DN har tittat in i några affärer med olika inriktning som säljer begagnade prylar och möbler.


Kärlek till blond design
Butiken startade i Gamla Stan 1998 men finns nu på ”fina gatan” – när det gäller antik-, vintage och design butiker – nära Östermalmstorg.

Andrew Duncanson som äger affären hade tidigare en butik med modern design i sitt hemland Skottland. Vintage design var däremot hans privata intresse, vilket allt mer tog över även yrkesinriktingen.

Men eftersom det både i England och Skottland var svårt att få tag på den skandinaviska designen med dess rena linjer, sökte sig Andrew så småningom till Sverige.

Modernity har specialiserat sig på hantverkstillverkad dansk och svensk 50- och 60-talsdesign med inslag av finskt, amerikanskt och holländskt. Merparten är välkänt och bekräftat. Solitärer som har evighetsstämpeln godkänd, inristad i själva formen är alltid eftertraktade. Där finns många av de stora, tunga namnen som Poul Kjaerholm, Finn Juhl, Bruno Mathsson, Arne Jacobsen med flera.

Varför ska man köpa vintage med märkesstatus?
- Det handlar om kvalitet, betonar Andrew Duncanson. Bra material, bra formgivning och inte minst bra tillverkning. Och därmed också alltid en god investering, i längden ekonomiskt hållbar. Förutsättningen för att det verkligen ska vara en investering är också att det är en välkänd designer eller tillverkare bakom – och självklart att möbeln eller objektet är i gott skick.
- Vi ger vägledning, råd och service till kunden. Det är det man betalar för, liksom vår kunskap och att få historiken bakom varje möbel eller objekt.

Ditt råd till kunder som vill handla vintagemöbler?
Köp det bästa, det du anser dig ha råd med. Om du tröttnar kan du alltid sälja eller eventuellt byta mot något annat.

Vad blir framtidens vintage?
Självklart kommer de stora formgivarnamnen och producenterna att bli intressanta, men på den boomen får vi nog vänta ett femtontal år till. Och 50- och 60-talsmöblerna tar aldrig slut.

Andrew Duncanson har en privat kärlek till keramik och stengods, som Arabias studioobjekt från 50- och 60-talen.
- På den tiden fick formgivarna ofta stort stöd från producenterna att utöva och utveckla sin konstnärlighet. Toini Muona ar till exempel en god representant som kanske inte har fått den uppmärksamhet hon förtjänar.

Andrew Duncanson har även valt ut lekfulla inspiratörer som holländaren Gerrit Rietveld, representerad på Modernity med sin svängda filtklädda soffa med handlaskade kanter, ritad 1956. En soffa som skulle kunna vara formgiven i dag.

Butikens besökare är i alla åldrar med ett gemensamt – de söker kvalitet och en investering. Li Pamp arbetar med Andrew på Modernity:

- I dag är de flesta kunder kunniga och medvetna om vad de söker. Självklart har de senaste årens uppmärksamhet genom tv:s ”Antikrundan” och auktionshusens satsningar på 1900-talets modernism skapat en ny kundkrets som uppskattat och vill omge sug med kvalitetsmöbler. Kundernas vetgirighet och kunskap gör det än roligare för oss som arbetar med dessa möbler.

- För många stadsbor som bor trångt är till exempel funktionalismens formspråk ett designmässigt uttryck som stämmer även i dag.Bokhyllor på ben och underreden av stålstativ ar exempel på en inredningsstil som skapar en luftighet och svävande lätthet på små ytor.

I fönstret står ett fantastiskt skrivbord av Georg Nelson, ritat 1950 för producenten Herman Miller i USA. Det tycks än i dag oslagbart modernt, stiligt, unikt och dyrt. Tanken dyker upp – varför finns det så få nyproducerade skrivbord för hemmakontoret?

MODERNITY
Ägare: Andrew Duncanson
Adress: Sibyllegatan 6
Inrikting: I huvudsak högklassisk och exklusiv nordisk design av välkända möbelformgivare, från 1950- och60-talet. Även specialiserad på Keramik.

Bildtexter:
Ägaren till Modernity, Andrew Duncanson på pallen ”Tulpan” av Eero Saarinen från 1956. Kostar 3200 kronor. Lampan till höger är ”Arco” från 1962 av Castiglioni för 9500 kronor. I taket hänger ”Kotten” av Poul Henningsen från 1958 för 32 000 kronor. Stolen i ek och skinn till höger är Hans Wegners ”Hjärtestol” från 1954. Sex stycken kostar 28 500 kronor.

Överst föremål från Svenskt Tenn från tjugo- och trettiotalen. Kostar mellan 1200 och 1600 kronor. Till höger vaser från 1950-talet av Erik och Ingrid Triller för mellan 1200 och 4800 kronor. Under en femtiotalsvas och skål av Stig Lindberg för 2200 kronor och 3600 kronor. Den gröna vasen är från 1950 av Gunnar Nylund för 2600 kronor. Den mönstrade är italienska femtiotal av Guido Gambone. Såld för 6500 kronor.

Stolen i stål med ylletyg och medar av bok från 1958. Skapad av Charles och Ray Eames.
Pris 6500 kronor.

Lampan heter ”Flowerpot” och kostar 12500 kronor. Verner Panton gjorde den år 1966.