Modernity – vintage i världsklass

Godome - May/June 2010
Text: Carina Berglund, FOTO: Pär Myrhed, Åke Eson-Lindman


Letar du efter ett unikt bord till nya lägenheten eller någon ovanlig design och inredning men vet inte vart du ska vända dig för att hitta det du söker? Då kan du sluta leta nu. GoDome Magazine har träffat Andrew Duncanson, expert på 1900-talsdesign och ägare av vintagebutiken Modernity på Östermalm i Stockholm.

BUTIKEN MODERNITY slog upp portarna för snart tolv år sedan. Först i lokaler i Gamla stan i Stockholm. Idag håller designbutiken tillika galleriet Modernity till i stora ljusa lokaler på Östermalm. Läget med närheten till Stockholms stadskärna och granne med Östermalmstorg där flertalet människor florerar varje dag gör platsen till den bästa för de som är nyfikna på unik design.

MED FOKUS PÅ SKANDINAVISK DESIGN
Butiken säljer och köper 1900-talsdesign med fokus på skandinavien, som bland annat möbler, belysning, keramik, glas och juveler. Några kända svenska formgivare som finns att hitta i butiken kan vara allt från Wegner, Juhl, Aalto, Mathsson, Salto och Sarpanerva. Ett urval av europeiska formgivare finns för den som är intresserad och man kan även få hjälp med att söka efter specifika designföremål som inte säljs i butiken.

INTRESSET KOM FRÅN MOR
När Modernitys ägare Andrew Duncanson flyttade från Skottland till Sverige 1996 var det inte främst för kärleken, utan för att satsa på sitt stora intresse, design och inredning. En hobby som funnits sedan barnsben, berättar han.

- Jag är utbildad inom design och formgivning, men intresset kommer från min mamma. Hon samlade på allt och då menar jag verkligen allt. Fast jag tyckte att det var för mycket. Jag ser heller kvalitet än kvantitet när jag hittar något jag tycker om, säger Andrew.

VALDE SVERIGE FRAMFÖR SKOTTLAND
Med sitt stora intresse för design och en bakgrund som chef för en av Skottlands bästa designbutiker bestämde han sig för att lämna sitt hemland Skottland för den svenska designmarknaden.

- Jag visste att det fanns en stor marknad här och ett intresse för design och inredning i Sverige. Skandinavisk formgivning säljer väldigt bra internationellt, säger han.

Att kvalitet är viktigare än kvantitet är något man förstår när man besöker Butiken Modernity. Med sitt speciella fokus på 1900-talsdesign kan butiken kalla sig för unik i Stockholms designvärld. Här finns inte ett föremål som är något annat likt och det är noga utvalt utifrån både färg, form och design. Inte heller priserna i butiken ligger på samma nivå. Ett föremål kan kosta allt från 250 kronor till 750 000. Men det är enligt Andrew positivt.

- Alla har inte råd att betala dyra priser. Med en stor skillnad i prissättningen blir målgruppen mer varierad och alla som är intresserade av unik och ovanlig design kan hitta något de vill ha, säger han.

VAD ÄR DET SOM ÄR SÅ ROLIGMED DESIGN OCH INREDNING?
- Jag har alltid haft ett stort intresse för detta. Cirka sjuttio procent av min arbetstid går åt till att hitta olika föremål till kunder och till försäljning i butiken och jag får också själv vara med och ta fram och leta upp det jag vill sälja. Det blir mitt eget personliga urval kan man säga och det är roligt, säger Andrew Duncanson.

ÄR DET NÅGOT DU ÄVEN SYSSLAR MED NÄR DU INTE JOBBAR?
- Ja, idag har gränsen mellan vad jag kallar arbete och fritid suddats ut. Det blir en heltidssysselsättning och jag brukar säga att jag är som en svamp när jag fått intresse för något, jag suger åt mig all historia och information kring objektet och det vill jag förmedla till andra när jag säljer något, säger Andrew